Diana Cozma

Conf. univ. dr. habil. Diana Cozma

E-mail: dianacozma2017@yahoo.com

::: lista publicațiilor :::

Interese de cercetare:

Scriere dramatică. Dramaturgia practicienilor scenei. Limbajul extra-cotidian al actorului / performerului. Laboratorul teatral.Reforme în teatru (sec. XX-XXI). Tehnici de creație scenică.

Diana Cozma este actriță, traducătoare, scriitoare, membră a Uniunii Scriitorilor din România, conf. dr. habil. la Facultatea de Teatru și Televiziune a Universității Babeș-Bolyai, dublu licențiată în Filologie (1988) și Artă Teatrală (1995). În perioada 1990-1994 a fost directoarea Teatrului de Păpuși Puck, Cluj-Napoca. A jucat 39 de roluri în spectacole de teatru, spectacole de teatru de păpuși și filme. A regizat numeroase spectacole. A organizat festivaluri, turnee în țară și străinătate. Activitatea ei artistică este consemnată în peste 150 de articole, recenzii, cronici, interviuri în țară și străinătate și este cuprinsă în numeroase antologii și dicționare.

A scris și publicat următoarele cărți: Dansul efemer al acțiunilor actorului, Cluj-Napoca, Editura Presa Universitară Clujeană, 2016; Tehnici fundamentale de creație scenică, curs universitar, Cluj-Napoca, Editura Presa Universitară Clujeană, 2016; Amor în violete, Cluj-Napoca, Editura Tribuna, 2015; Eugenio Barba și mărul de aur, București, Editura Ideea Europeană, 2013 și în ediție e-book; Teatrul înlănțuit. Eseu despre teatrul lui Jerzy Grotowski, Cluj-Napoca, Editura Casa Cărții de Știință, 2007; Experimentul homo felix – un studiu shakespearian, Cluj-Napoca, Editura Casa Cărții de Știință, 2005; Dramaturgul-practician, Cluj-Napoca, Editura Casa Cărții de Știință, 2005.

Este autoarea a numeroase articole, studii, eseuri, traduceri, interviuri, proze, texte dramatice publicate în reviste de cultură dintre care menționăm Contemporanul, Orizonturi culturale italo-române, Tribuna. A susținut conferințe pe teme de specialitate, a condus workshopuri în Cluj-Napoca, România, Lexington, Virginia, SUA și Chicago, Illinois, SUA. De asemenea a participat la numeroase workshopuri și stagii internaționale conduse de Ludwik Flaszen, Torgeir Wethal, Iben Nagel Rasmussen, Jean-Jacques Haari, Yves Marc, Mladen Materic, Cristina Wistari Formaggia, Jadranka Andjelic și la masterclass-uri conduse de Eugenio Barba și Thomas Richards.

A tradus în limba română și a publicat: Eugenio Barba, Casa în flăcări – despre regie și dramaturgie, București, Editura Nemira, Colecția Yorick, 2012; ediția a II-a, 2013; Eugenio Barba, Pământ de cenușă și diamant. Ucenicia mea în Polonia urmată de 26 de scrisori de la Jerzy Grotowski către Eugenio Barba, București, Editura Ideea Europeană, 2010; Yasmine Beverly Rana, Cinci piese de teatru, Cluj-Napoca, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, 2008.

Pentru cărțile publicate a obținut numeroase nominalizări la premiile Uniunii Scriitorilor din România și a câștigat în 2013 Premiul Teodor Boșca pentru Traduceri al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Cluj pentru Casa în flăcări – despre regie și dramaturgie de Eugenio Barba și în 2006 Premiul pentru Debut – Eseu al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Cluj pentru Dramaturgul-practician. În calitate de profesor conducător de an a obținut, în 2001, împreună cu studenții pe care i-a îndrumat, Premiul pentru Cel Mai Bun Spectacol de Grup cu spectacolul Englezește fără profesor, Universitatea de Arte George Enescu Iași și Premiul pentru Cel Mai Bun Spectacol cu spectacolul Englezește fără profesor, Universitatea Hyperion București.


Arii şi teme de cercetare doctorală

  • Direcții novatoare în dramaturgia practicienilor scenei
  • Studii multidisciplinare asupra prezenței vii a actorului / performerului
  • Studii comparative asupra laboratorului teatral
  • Reforme în teatru (sec. XX-XXI): studii comparative
  • Studii interdisciplinare asupra tehnicilor de creație scenică

Comentariile sunt închise.