Mihai Măniuțiu

Prof. univ. dr. Mihai Măniuțiu

::: creații semnificative :::

Interese de cercetare și creație:
Teatru-dans, Teatru postdramatic, Teatru muzical

Mihai Măniuțiu este regizor de teatru, scriitor și eseist, profesor la Universitatea ”Babeș-Bolyai” din Cluj și distinguished professor la University of California, Irvine (SUA). A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică ”I. L. Caragiale” din București în 1978. A montat în teatre importante din România și străinătate (Belgia, Marea Britanie, Turcia, SUA), creațiile sale primind numeroase premii pentru cea mai bună regie, originalitate și cel mai bun spectacol al anului. A realizat peste o sută douăzeci de spectacole. În prezent, este director general al Teatrului Național din Cluj.

Ca scriitor, a publicat cinci volume de poeme, dintre care ultimele două la Editura Tracus Arte: Tu (2016), Avionul fantomă (2017) și mai multe volume de povestiri cu tentă onirică și fantastică : Un zeu aproape muritor (Dacia,1982), Istorii pe care n-am să le scriu (Allfa, 1998), Omphalos (Idea, 2001), Fantome în Las Vegas (Tracus Arte, 2018). În anul 2015, la Humanitas, i-a apărut romanul Aventurile hingherului în Balkanya, iar în 2017, culegerea de proze Fuga cu Henri.

Dintre eseurile sale teatrale amintim : Redescoperirea actorului (Meridiane, 1985), Cercul de aur (Meridiane, 1989),  Despre mască și iluzie (Humanitas, 2007).

Creației sale literare și teatrale i-a fost dedicat volumul Dansând pe ruine de Dan C. Mihăilescu (2006), cartea de comentarii critice semnată de Mircea Morariu – Mihai Măniuțiu: Ipostaze esențiale (2008) – și trei albume monografice: Trilogia Dublului (1997), Măniuțiu: Imagini de spectacol de Cipriana Petre-Mateescu (2002), Mihai Măniuțiu. Spațiul cameleonic de Cristina Modreanu (2010).


Arii şi teme de cercetare doctorală

  • Practici regizorale novatoare la început de mileniu. Impactul noilor medii asupra artei regiei de teatru.
  • Evoluții recente în teatrul dans. Conjuncția dramaturg-regizor-coregraf.
  • Tehnici de metisaj în teatru: decorul-instalație și metamorfozele actuale ale limbajului corporal.

Comentariile sunt închise.